Historia est magistra vitae.
Így
kezdődött a gimnáziumi latin nyelvkönyvünk első leckéje. Így igaz, a történelem az élet
tanítómestere. A régi emberek hibáiból
és erényeiből sokat lehet tanulni.
Ez jutott
eszembe, mikor azon gondolkoztam, hogy írjam le azt, amit a demokráciáról
gondolok.
Igen,
érdemes a szót, és az első demokráciát elemezni. Viszont sok minden egyéb
dologban is egyet kell értenünk, ahhoz, hogy remény legyen a végkövetkeztetések
egyezésére. Ez azért hosszabb, mint 1000 szó,
amit szabtam egy-egy beírás körülbelüli határának.
Ha már itt
tartunk, úgy alakult, hogy eddig kékkel
írtam a hosszabb idézeteket, zöldek az idézetek közbeni megjegyzésemet.
Akkor, ha nem felejtem el, szürkével fogom
írni azokat a szövegrészeket, melyek nem szorosan tartoznak a tárgyhoz. Tehát
ezt az egész bekezdést szürkével írhattam volna.
Próbáljuk
ki. Valós identitásom rejtve van a Rhéman név mögé. Nem elbújni akarok, hanem
lehetővé akarom tenni, hogy életem valós tényeit úgy tudjam felidézni, hogy nem
kell attól tartanim, hogy valami indiszkréciót követek el.
Térjünk
vissza a gimnáziumhoz. Nagy szerencsém volt, az akkor jó hírű rózsadombi
gimnáziummal, és hajdan papnak készülő osztályfőnökömmel, aki latint, és
matematikát tanított. Jóval a tananyagot meghaladóan ismertette meg velünk az
ókori történelmet, a görögöt, és a latint egyaránt.
Hosszú időt
szánt Periklész korára, és a görög demokrácia kialakulására.
Megpróbálom
röviden összefoglalni.
Az athéni demokrácia:
Athént a
ionok alapították. Kezdetben királyok uralkodtak, de a földbirtokos
arisztokrácia a démosz (nép) segítségével elűzte őket. Új államforma,
arisztokratikus köztársaság jött létre. A szabad görögök, tehát két társadalmi
csoportra, arisztokratákra, és a demoszra tagozódtak. A görög gyarmatosítás
hatására jelentősen fejlődött az ipar (kerámia, szövet, fémek) és a
kereskedelem, ezért megnőtt a démosz vezető rétegeinek gazdasági ereje
(kereskedők, iparosok, hajósok), akik a nép szélesebb köreire támaszkodva
politikai támadást indítottak az arisztokrácia ellen a politikai hatalom
megszerzéséért.
i. e. 621
-ben Drakón írásba foglalta a törvényeket („drákói szigor”)
i.e. 594-ben
Szolón eltörölte az adósrabszolgaságot, elengedte az adósságokat,
kiterjesztette a politikai jogokat, ezért többen katonáskodhattak és szólhattak
bele a politikába.
A
jogkiterjesztés alapja a vagyoni helyzet volt. A vagyon határozta meg a
politikai jogokat (népgyűlés, tisztségviselés) és a kötelességeket (adózás és a
katonáskodás). Ezen intézkedés hatására megnőtt a flotta szerepe (kereskedők,
hajósok), és megnőtt a nehézfegyverzetű gyalogos katonák, a hopliták száma
(kereskedők, kézművesek).
Peiszisztratosz
(i. e. 560-527) meg szerezte a hatalmat a démosz segítségével és türannoszként
(= zsarnok) háttérbe szorította az arisztokráciát a nép számára hozott kedvező
döntésekkel.
i. e.
508-ban Kleiszthenész teljessé tette a demokráciát a polgárok számára.
A görög
perzsa háborúk (i.e. 492-448) után Athén nagyhatalommá vált és jelentős
fejlődésnek indult.
Periklész
sztratégoszként, bevezette az állami munkáért való fizetést, tiltotta a magas
jövedelműek hivatalviselését, pontosan
szabályozta a polgárjog kérdését.
Intézkedéseinek
hatására Athénban virágzott a kereskedelem és a művészetek. Ekkor volt a
városállam fénykora.
A legfőbb
hatalmat,[kratosz (uralom, erő)], a nép [Demosz] gyakorolta. A démosz a
szavazati joggal rendelkező "nép", a szabad ember, de minden vagyoni
megkülönböztetés nélkül.
Ez a
kormányzati forma a demokrácia, népuralom. Lényege, egy ember, egy szavazat, Az
ügyekben a többségi szavazat dönt. Cserép szavazást tartottak szinte minden
lényeges kérdésben.
Csak
érdekesség ként említem meg, hogy évente tartottak szavazást arról, hogy kit
száműzzenek. 6000 szavazat elég volt ahhoz, hogy akár a leghatalmasabb embert
örökre száműzzék Athénból.
Athénban
közvetlen demokrácia volt, ma úgy mondanánk bázisdemokrácia. A polgárok minden
kérdésben közvetlenül szavaztak. Ez az akkori városállamok lakosságát tekintve megoldható
volt.
A latinok köztársasága:
Az ókori
Római Köztársaság az ókori Római Királyság utódja, és i. e. 509-ben jött létre,
miután a elűzték a királyi családot.
Az
államszervezet fő intézményei a szenátus, a magisztrátusok (dictator; consul;
praetor; censor; aedilis curulis; quaestor), és a népgyűlések voltak.
Szenátus :
vének tanácsa, létszáma változó (300, 600, majd 900 fő, Augustus 1200-ra
emelte). Feladata az állami vagyon ellenőrzése, a külügyek irányítása, törvény
előkészítése, a népgyűlési határozatok jóváhagyása. Ma úgy neveznénk, hogy
parlament. A végrehajtó hatalmat a consulok gyakorolták. Feladataik: a szenátus és a népgyűlés
összehívás a, ezek tárgyalásainak vezetése, a hozott határozatok végrehajtása,
bíráskodás és hadvezéri szerep. Ma köztársasági elnök, miniszterelnök,
országgyűlés elnöke. De a consulok egyforma hatalommal rendelkeztek.
A praetor feladata a polgári és
büntetőbíráskodás, valamint a városi rend fenntartása volt.
A
cenzor az embereket vagyoni osztályba
soroló és a szenátus névjegyzékét összeállító magisztrátus (hivatalnok).
Feladata még az adók kivetése, államháztartás ellenőrzése, a vámok megszabása.
Az aedilisek
a városi biztonságra ügyeltek, az ünnepi játékokat szervezték és felügyelték a
középítkezéseket.
A qestorok
az állami okmányokat őrizték, a hadsereg gazdasági ügyeit intézték és az
államkincstárt kezelték.
Fontos
tisztség volt a pontifex maximusé. Az ókori Rómában a pontifex maximus a
legfelsőbb pap, a római vallás legmagasztosabb beosztása. Ez a beosztás
kizárólag patríciusok számára volt elérhető egészen Kr. e. 254-ig, amikor is az
első plebejus elfoglalta ezt a beosztást.
A vagyoni
helyzet szerint besorolt polgárok (patriciusok) népgyűlésének a feladata volt a
magasabb rangú hivatalnokok (consulok, censorok, praetorok) megválasztása, a
senatus által hozott törvények szentesítése, a döntés háború és béke ügyében és
a büntetőbíráskodás.
Róma
lakosságának növekedésével egyre nagyobb politikai jelentőségre tettek szert a
zárt nemzetségi szervezeten kívül álló plebejusok. A plebs, ez a társadalmi
csoport felelt meg az görög demosznak, zömmel a betelepült környékbeliekből,
kézművesekből, parasztokból és a leigázott latin törzsek tagjaiból tevődött
össze. Állami hivatalokat, katonai és papi tisztségeket nem tölthettek be,
viszont katonai szolgálatra voltak kötelezve. Politikai jogaik kiterjesztéséért
vívott küzdelmük egyik eszköze a katonai szolgálat megtagadása volt. Először i.
e. 494-ben éltek vele, amikor fegyveresen kivonultak Rómából, a patríciusok a
háborús helyzetben kénytelen engedményeket tettek, létrehozták a két szent és
sérthetetlen néptribunust. A tribunusoknak ellenvetési, illetve vétójoguk volt
a magistratusok intézkedéseivel szemben (kivéve háborúban).
És ekkor
jött, no, nem a Tenkes kapitánya, hanem Julius Caesar.
Szinte
minden tisztséget betöltött, végül Pontifex maximus, consul, és néptribunus
volt. (Egyszerre.) Megkapta az Imperator címet. Ezzel gyakorlatilag megszűnt a
római köztársaság.
A
köztársaság egy államforma. A demokrácia egy kormányzati forma.
Mindkét esemény
rámutat arra, hogy ha egy társadalmi csoport ki van rekesztve a politikai
hatalom gyakorlásából, az politikai, társadalmi feszültségekhez vezet. ennek
békés megoldása az, ha beleszólást engednek a hatalomba. Míg Athénban közvetlen
demokrácia volt, már csak a mérete miatt sem lehetett az a latinoknál. Ne
feledjük az internet nem régi találmány. :)
A latin
képviseleti demokrácia lehetőséget nyújt a hatalom összpontosítására, és ezzel
a demokratikus hatalomgyakorlás formálissá tételére.
Nem
politizálok. Filozofálok. A politika a lehetőségek tudománya. Mint ilyen arról
szól, hogy valamit hogy lehet megoldani. A filozófia meg arról szól, hogy mit
kellene megoldani.
Egy ízben ezt
írtam:
„A filozófia
többnyire úgy jár el, hogy tesz egy, vagy több kiinduló premisszát.(Igyekszem
elkerülni a nem közkeletű szavakat, de vannak esetek, amikor szükség van rájuk.
A premissza előzmény, alapinformáció, kiindulópont. Mondjuk: „Utálom a
kékszeműeket, neked kék a szemed, tehát utállak.” Ebben a mondatban az utálom a
kékszeműeket a premissza. Az, hogy tehát utállak, egy következtetés, azaz
konklúzió. Neked kék a szemed, egy megfigyelés, és mint ilyen egy logikai lánc
tagja, mely a premisszából a konklúzióig elvezet. Egy premissza lehet egy másik
logikai lánc konklúziója. Tehát a fenti példának lehet egy olyan előzménye,
hogy: „Eddig minden kékszemű ártott nekem, tehát utálom a kékszeműeket.”)”
Most a
premisszákat igyekszem sorba venni.
Kimaradt
kedvenc római tisztségem a diktátori. Erről legközelebb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése