Tetszik
Acélnak a múlt idéző műsora. Tetszenek a zenei betétek.
Már az
előzőekben is betettem egy,egy hivatkozást a Youtube-ról. Ezentúl is megteszem.
Ide a Kalinka orosz népdalt választottam. Azokban a bizonyos 50-es években
szinte minden második nap hallhattuk a rádióban.
Ez a
változata 2009-ból van. Az Eurouvisio dalfesztiválján adták elő.
Ennyi OFF
után térjünk vissza Spártához.
Mit szoktak
tudni a spártaiakról? A fiúkat szigorú nevelésben részesítették, 300 harcos
megállította a százezres perzsa sereget, a nem tetsző újszülötteket ledobták a
Taigetoszról.
Kezdjük a
végén. Mi az igazság? A spártai apának – ha gyermeke valami testi
fogyatékossággal született vagy koraszülött volt, és nem akarták felnevelni –
el kellett mennie a törzsének véneihez, és az ő döntésük szerint kellett
eljárnia. Ha a vének úgy ítélték meg, hogy a gyermeket nem kell felnevelniük,
akkor a szülők kivitték a Taigetoszhoz, és letették az úgynevezett Apothetaira
és – a görög gondolkodás szerint – nem megölték a gyermeket, hanem „adtak neki
egy esélyt. Ugyanis ezt a helyet mindenki ismerte, így azok, akiknek nem volt
gyermekük, kijártak erre a helyre, és elvihették a kitett csecsemőt. Így a
gyermekkitételnek ritkán volt halálos áldozata.
Spártának
egyidejűleg két királya volt. Őket mindig ugyanaz a két család adta. A királyok
legfőbb feladata a hadsereg vezetése volt.
A többi
teljes jogú polgár, az ún. egyenlőek elvileg egyenlő jogokkal rendelkeztek.
Részt vehettek a népgyűlésen, ami megválasztotta közülük a legfontosabb
tisztségviselőket, az 5 ephoroszt, akik egyes egykorú vélemények szerint, a
tényleges hatalmat birtokolva, türannoszként vezették Spártát. A vének
tanácsába, élethossziglan választották a tagokat a 60 évesnél idősebb polgárok
közül. A teljes jogú polgárok mellett Spárta egy igen tagolt társadalommal
bírt.
A föld az
állam tulajdona volt. A teljes jogúak kaptak állami földet, a föld nem volt
felosztható. Voltak különböző egyéb rétegek, az indiai kasztokhoz hasonlóan,
csak jobb átjárhatósággal. A földet mindig a legidősebb fiú örökölte.
a
hüpomeiónok spártai születésű polgárok, másodszülöttek, akiknek nem jutott
klarosz (föld birtok).
a mothaxok
törvénytelen gyerekek voltak, akik a teljes jogú polgárok módjára kaptak
kiképzést és teljesítettek katonai szolgálatot.
a
treszanteszek olyan spártaiak voltak, akiket kizártak a teljes jogú polgárok
(homoiosz) közül, mivel a harctéren gyáván viselkedtek.
a
trophimoszok perioikoszok vagy külföldiek gyermekei voltak, akik spártai
nevelésen mentek keresztül
a
neodamódészek hoplitaként (nehézfegyverzetű gyalogos katona) való szolgálatáért
felszabadított helóta volt az ókori Spártában.
a nothoszok
is törvénytelen gyerekek voltak, de ők nem kaptak spártai nevelést.
A helóták az
állam tulajdonában voltak. Egy-egy állami földterülethez, rendelték őket. A
klarosz a rajta levő helótákkal együtt öröklődött tovább a homoiosz legidősebb
fia számára, aki így lett a vezető réteg tagja. A helótákat nem lehetett
szabadon adni-venni, mint a rabszolgákat, nem lehetett felszabadítani, de
kölcsön lehetett őket adni. Helóták ezenkívül háztartási szolgaként is dolgoztak,
egy részüket az ifjú spártaiak mellé rendelték ki felügyelő szolgaként.
Kézművesek is kerültek ki közülük.
A helóták
jelentették a spártai mezőgazdasági termelés gerincét, az egyelőek maguk
semmilyen termelőmunkát nem végezhettek. A helótáknak termékeik fix részét, az
ún. apophórát (ἀποφορά) le kellett adniuk gazdájuknak, a terméktöbbletet
megtarthatták, ami mutatja jobbágyi és nem rabszolgastátusukat.
A duloszok
adható-vehető rabszolgák voltak.
Megjegyzés!
Persze nem
tudom én ezeket a görög szavakat mind fejből, de tudom a fontosakat. A többinek
utánanézek, mikor ilyen, vagy hasonló dolgokat írok. Esetenként a
forrásanyagból átveszek részeket. Olyannak szánom ezeket a bejegyzéseket, mint
a saját jegyzeteim egy-egy témáról.
No, de
térjünk vissza Spártához.
A fiúkat hét
éves koruktól húsz éves korukig az állam nevelte, és igen kemény kiképzést
kaptak. Kiváló, edzett katonákat neveltek belőlük, akiknek a céljuk a dicső
halál volt.
Mi volt
Spártában? Demokrácia? Diktatúra?
Is-is!
Az egyenlők
számára demokrácia volt, mindenki más számára diktatúra. Sőt más, más réteg
számára más, más volt a diktatúra foka.
Mi a
különbség aközt, hogy valaki, ki van zárva abból, a társadalomban elfoglalt
helye miatt, hogy állami tisztséget töltsön be, vagy nem kaphat trafik bérleti
jogot, mert nem szimpatizál az uralkodó párttal. Teoretikusan semmi. Ez is
korlátozza az emberi szabadságot, az is.
Most,
hazánkban vita folyik arról, hogy még demokrácia van, vagy már diktatúra.
Marhaság! Kinek a számára?
Az 50-es
években a kép tisztább volt.
Az
államforma is diktatúra volt. Proletárdiktatúra. A többség úralma a kisebbség
felett.
Persze a
proletár számára sem volt demokrácia. Az országot a szólamok szintjén, a PÁRT,
a „munkásosztály élcsapata” vezette.
És ott
demokrácia volt? Egy frászt!
A hivatalos
ideológia szerint, ahol az ellenséget szétverték, ott az befurakodik a párt
soraiba.
Figyelem! Mi
magyarok vagyunk a magunk ellenségei. A saját értelmiségünk, polgárságunk. És
persze harc folyt, osztályharc.
A valódi
hatalom egy igen szűk csoport kezébe került, aki kívül volt annak a diktatúra
jutott. Szinte mindenhez valami engedély, vagy igazolás volt szükséges.
Vajon a
központi bizottság szabad volt? NEM! Az ország függetlensége erősen korlátozott
volt, és erre nap, mint nap emlékeztetett mindenkit az a tény, hogy idegen
csapatok állomásoztak itt.
A diktatúra
viszont, egy határig önfenntartó. Vigyázol, hogy mit mondasz, mit csinálsz,
kerülöd a bajt. Lenyeled a véleményed, még a gyereked előtt sem mondod, hogy
nehogy elmondja.
A diktatúra,
finom, szinte elszakíthatatlan hálója befon mindent.
Álljon itt
az a vers, melynek minden szava igaz – volt, és csak remélem, hogy nem lesz
megint valóság.
Illyés
Gyula: Egy mondat a zsarnokságról
Hol
zsarnokság van,
ott
zsarnokság van
nemcsak a
puskacsőben,
nemcsak a
börtönökben,
nemcsak a
vallató szobákban,
nemcsak az
éjszakában
kiáltó őr
szavában,
ott
zsarnokság van
nemcsak a
füst-sötéten
lobogó
vádbeszédben,
beismerésben,
rabok
fal-morse-jében,
nemcsak a
bíró hűvös
ítéletében:
bűnös!
ott
zsarnokság van
nemcsak a
katonásan
pattogtatott
„vigyázz!”-ban,
„tűz!”-ben,
a dobolásban,
s abban,
ahogy a hullát
gödörbe húzzák,
nemcsak a
titkon
félignyílt
ajtón
ijedten
besuttogott
hírekben,
a száj elé
hulltan
pisszt jelző
ujjban,
ott
zsarnokság van
nemcsak a
rács-szilárdan
fölrakott
arcvonásban
s e rácsban
már szótlan
vergődő
jajsikolyban,
a csöndet
növelő néma
könnyek
zuhatagában,
kimeredt
szembogárban,
ott
zsarnokság van
nemcsak a
talpraálltan
harsogott
éljenekben,
hurrákban,
énekekben,
hol
zsarnokság van,
ott
zsarnokság van
nemcsak az
ernyedetlen
tapsoló
tenyerekben,
kürtben, az
operában,
épp oly
hazug-harsányan
zengő
szoborkövekben,
színekben,
képteremben,
külön minden
keretben,
már az
ecsetben;
nemcsak az
éjben halkan
sikló
gépkocsizajban
s abban,
megállt a
kapualjban;
hol
zsarnokság van, ott van
jelenvalóan
mindenekben,
ahogy rég
istened sem;
ott
zsarnokság van
az
óvodákban,
az apai
tanácsban,
az anya
mosolyában,
abban, ahogy
a gyermek
idegennek
felelget;
nemcsak a
szögesdrótban,
nemcsak a
könyvsorokban
szögesdrótnál
jobban
butító
szólamokban;
az ott van
a
búcsúcsókban,
ahogy így
szól a hitves:
mikor jössz
haza, kedves;
az utcán oly
szokottan
ismételt
hogy-vagy-okban,
a hirtelen
puhábban
szorított
kézfogásban,
ahogy
egyszercsak
szerelmed
arca megfagy,
mert ott van
a
légyottban,
nemcsak a
vallatásban,
ott van a
vallomásban,
az édes
szó-mámorban,
mint légy a
borban,
mert
álmaidban
sem vagy
magadban,
ott van a
nászi ágyban,
előtte már a
vágyban,
mert szépnek
csak azt véled,
mi egyszer
már övé lett;
vele
hevertél,
ha azt
hitted, szerettél,
tányérban és
pohárban,
az ott van
az orrban, szájban,
hidegben és
homályban,
szabadban és
szobádban,
mintha
nyitva az ablak,
s bedől a
dögszag,
mintha a
házban
valahol
gázfolyás van,
ha magadban
beszélgetsz,
ő, a
zsarnokság kérdez,
képzeletedben
se vagy
független,
fönt a Tejút
is már más:
határsáv,
hol fény pásztáz,
aknamező; a
csillag:
kémlelő
ablak,
a nyüzsgő
égi sátor:
egyetlen
munkatábor;
mert
zsarnokság szól
lázból,
harangozásból,
a papból,
kinek gyónol,
a
prédikációból,
templom,
parlament, kínpad:
megannyi
színpad;
hunyod-nyitod
a pillád,
mind az
tekint rád;
mint a
betegség,
veled megy,
mint az emlék;
vonat
kereke, hallod,
rab vagy,
rab, erre kattog;
hegyen és
tenger mellett
be ezt
lehelled;
cikáz a
villám, az van
minden
váratlan
zörejben,
fényben,
a
szív-hökkenésben;
a
nyugalomban,
e bilincs-unalomban,
a
zápor-zuhogásban,
az égigérő
rácsban,
a
cellafal-fehéren
bezáró
hóesésben;
az néz rád
kutyád
szemén át,
s mert
minden célban ott van,
ott van a
holnapodban,
gondolatodban,
minden
mozdulatodban;
mint víz a
medret,
követed és
teremted;
kémlelődsz
ki e körből?
ő néz rád a
tükörből,
ő les, hiába
futnál,
fogoly vagy
s egyben foglár;
dohányod
zamatába,
ruháid
anyagába,
beivódik,
evődik
velődig;
eszmélnél,
de eszme
csak övé jut
eszedbe,
néznél, de
csak azt látod,
mit ő eléd
varázsolt,
s már körbe
lángol
erdőtűz
gyufaszálból,
mert amikor
ledobtad,
el nem
tiportad;
s így rád is
ő vigyáz már,
gyárban,
mezőn, a háznál,
s nem érzed
már, mi élni,
hús és
kenyér mi,
mi szeretni,
kívánni,
karod
kitárni,
bilincseit a
szolga
maga így
gyártja s hordja;
ha eszel, őt
növeszted,
gyermeked
neki nemzed,
hol
zsarnokság van,
mindenki
szem a láncban;
belőled
bűzlik, árad,
magad is
zsarnokság vagy;
vakondként
napsütésben,
így járunk
vaksötétben,
s feszengünk
kamarában,
akár a
Szaharában;
mert ahol
zsarnokság van,
minden
hiában,
a dal is, az
ilyen hű,
akármilyen
mű,
mert ott áll
eleve
sírodnál,
ő mondja
meg, ki voltál,
porod is
neki szolgál.
(1950)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése