„Légy szíves
add ide a zöld pulóveremet.” – szól hozzám a feleségem.
„A kékre
gondolsz?” – válaszolok én.
Többször
vitatkozunk, hogy egy adott szín kék, vagy zöld?
Végül
megegyeztünk, hogy az türkiz színű. Nekem türkiz kék, Neki türkiz zöld.
Ez egy példa
arra, hogy ugyanazt a dolgot máshogy nevezzük.
Arra a
kérdésre, hogy „Kanállal eszed a főzeléket?” Én úgy válaszolok azzal, a
feleségem azt mondja avval.
Egy dologra
kétféle képen hivatkozunk.
Mást jelent
a család Budapesten, és mást vidéken. A budapesti nem érti, mit kérdez, aki azt
mondja Hány családod van? (Azaz hány gyereked van?) De, a válasz: kettő, és egy
lány, akkor a család csak a fiúgyermek.
Sokszor zűrt
okoz, hogy ugyanazt mondjuk, de mást értünk alatta, vagy egyet gondolunk, de
mást mondunk.
Sok
félreértéstől lehet megszabadulni, ha az ember újra fogalmaz. Azaz más
szavakkal, megkérdezi, hogy a partner arra gondolt-e, hogy….
A politikai
nézetkülönbségek egyik kiinduló pontja az arra a kérdésre adott válasz, hogy
miből ered az állam hatalma?
Két
ellentétes nézet viaskodik egymással. Sokakkal én azt vallom, hogy az ember
minden jogúnak születik. A békés társadalmi együttélés érdekében a jogai egy
részéről lemond, egy részének gyakorlását ráruházza az álamra.
Mások
szerint minden jog eredeti birtokosa az állam, és az egyén csak azt teheti,
amit az állam megenged.
Mi a
helyzet, ha a kormány meg akarja adóztatni, mondjuk az internet forgalmat?
Akkor, ha
minden jog az államé, és az egyénnek, csak azt lehet tenni, amit az állam
megtehet, megteheti, hogy adóztat, és az egyén legfeljebb kérheti, hogy ne
tegye ezt. Viszont, ha a jog eredendően az egyéné, akkor mondhatja, hogy a
kormány ne tegye ezt, mert az erre vonatkozó jogot megvonja a kormánytól.
Ebben az
utóbbi esetben például egy népszavazás felülírhatja a kormányzati
elképzeléseket.
Kellő
egyszerűsítéssel azt is mondhatom, hogy az egyik felfogás a demokrácia, a másik
a diktatúra.
Családunkban
bizonyos foglalkozások halmozottan fordulnak elő. Ilyen a jogászi, az orvosi,
és a tanári. Én a vegyészettel, szinte elfajzott korcs vagyok. Mentségemre
szolgáljon, hogy mindig érdekeltek filozófiai kérdések. Úgy gondolom, hogy ez
az alapja a jogászságnak is.
Másodéves
vegyészhallgató voltam, amikor a filozófia tanszék un. harmadik szakként
meghirdette a filozófia felvételének lehetőségét. Az oktató szólt, hogy talán jelentkeznem
kellene. Jelentkeztem. Előbb kaptam volna náluk diplomát, mint a vegyészeten.
Aztán még
csak választ sem kaptam.
Évtizedek
múlva tudtam meg, hogy kellett az alapszervi KISZ vezető véleménye. M., a KISZ
titkár, nem javasolt. M. paraszt gyerek volt, nem csak származását illetően,
hanem viselkedésében is. Szólhatott volna, hogy nem tetszik a pofám. (Vajon
miért mondják a bunkóra, hogy paraszt? Én sok paraszt emberrel találkoztam, de
viselkedési értelemben nem voltak parasztok.)
De térjünk
vissza diktatúrához. A diktatúra nem homogén valami, sok féle van.
Mondandóm
megvilágításához szívesen hozok történelmi példákat, ezek közt is kedvelem az
ókori Görög, és Latin eseményeket.
A
hétköznapokban észre sem vesszük, hogy a kultúránk gyökerei addig milyen sok
téren elnyúlnak. „A stadionba (Latin) befordultak a maratón (Görög) futók.”
Hogy is volt
az a maratoni dolog?
„A maraton
név Pheidippidész görög katona legendájához kapcsolódik. Amikor i. e. 490-ben
az athéni seregek a marathóni csatában vereséget mértek a túlerőben lévő perzsa
seregre, akkor a perzsa hajóhad Athén ellen indult, hogy még a győztes hadsereg
visszaérkezése előtt elfoglalja a védtelen várost. Pheidippidész ekkor futva
tette meg a mintegy 150 mérföldnyi távolságot Marathón és Spárta között, hogy a
spártaiakat segítségül hívja. Pheidippidész vagy más néven Philipidész, aki
egyébként hivatásos futó volt, másnapra oda is ért Spártába. A spártaiak
természetesen megígérték a segítséget, de nem vonultak csatába addig, amíg a
holdtölte be nem állt. Ekkor Pheidippidész visszafutott Marathónba, hogy hírét
vigye a spártaiak üzenetének. A spártaiak csak hat nap múlva jelentek meg,
amikor a csata már eldőlt. A dicsőséges athéni férfiak megnyerték az
összecsapást a perzsa hadsereggel szemben. A másik elhíresült legenda szerint
azért futotta le a csata helyszíne és Athén közötti 40 km körüli távot, hogy a
győzelem hírét megvigye, és figyelmeztesse az athéniakat a perzsa seregek
közeledtére. A legenda szerint (Pheidippidész – ez a történet nem feltétlenül
kapcsolódik az illető nevéhez) az üzenet átadása után holtan rogyott össze. De
ez a történet inkább csak legenda.” (Wikipedia)
Tény, ami
tény, nagyon nyüzsögtek a perzsák akkoriban a görögök környékén.
Ennek az
volt az oka, hogy a görög városállamok megerősödő szerepe a földközi-tenger
parti-kereskedésében veszélyeztette a perzsa érdekeket.
A maratoni
csata után 10 évvel a perzsák megint megindultak a görögök ellen.
Az első
komoly ütközetre a Thermopülai szorosnál került sor.
Itt Leonidász
300 spártai harcossal napokon keresztül feltartotta a perzsák előnyomulását,
időt nyerve ezzel a görögöknek, hogy erőiket összevonják, és végül elkergessék
a perzsákat Hellász területéről.
Valójában
nem csak a spártaiak voltak ott. A segédcsapatokat is beleszámítva kb. 1 400 fő
volt görög oldalról, és vagy 100 000 a perzsa oldalról.
Néhány görög
élve maradt, de a spártaiak mind meghaltak.
Kik voltak a
spártaiak?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése