Ami tény, az tény?
Lehet, hogy nem mindenki ért egyet velem, de mások
megismerésének egyik fontos eszköze, hogy beszélgetsz vele. Szinte mindegy,
hogy miről, csak hagyd, hogy elmondja a véleményét. A legjobban persze a
kulturált vitában adja ki magát az ember. Mondanom sem kell, hogy szeretek
vitatkozni. Pontosabban szeretem a partnert meggyőzni az én igazamról.
Az utóbbi időben azonban úgy látom, hogy a kulturált, és
bizonyos szabályokat követő vita helyét átvette az acsarkodás.
Írnék néhány szót a vitáról.
A vita első kérdése, hogy azonos alapvetésekből ind ki, vagy
sem.
Egyszer már leírtam a következőt:
„A filozófia többnyire úgy jár el, hogy tesz egy, vagy több
kiinduló premisszát.(Igyekszem elkerülni a nem közkeletű szavakat, de vannak
esetek, amikor szükség van rájuk. A premissza előzmény, alapinformáció,
kiindulópont. Mondjuk: „Utálom a kék-szeműeket, neked kék a szemed, tehát
utállak.” Ebben a mondatban az utálom a kék-szeműeket a premissza. Az, hogy
tehát utállak, egy következtetés, azaz konklúzió. Neked kék a szemed, egy
megfigyelés, és mint ilyen egy logikai lánc tagja, mely a premisszából a
konklúzióig elvezet. Egy premissza lehet egy másik logikai lánc konklúziója.
Tehát a fenti példának lehet egy olyan előzménye, hogy: „Eddig minden kékszemű
ártott nekem, tehát utálom a kék-szeműeket.”)”
Reménytelen egy eredményes vita, hacsak nem a premisszáról
folyik, ha kiinduló premisszák nem azonosak.
Én azt mondom, hogy minden ember egyenlő. A pirézek emberek,
tehát egyelőek, ebből következik, hogy ….. mindegy, de következik.
A vitapartner az mondja, hogy az emberek nem születnek
egyenlőnek, a pirézek alacsonyabb rendűek, ebből következik, hogy…..
Mindegy, hogy mi következik, biztos nem az, ami az
egyenlőségből.
Nyílván a premisszákat kell egyeztetni. Az alapvető kérdések
azonban, tapasztalatom szerint, nagyon mélyen lévő meggyőződésen alapulnak.
Aki úgy nőtt fel, hogy a családi asztalnál azt hallotta,
hogy milyen buták, műveletlenek, kártékonyak, és haszonlesők a pirézek, ezt a dolgot,
mint megfellebbezhetetlen tényt fogja, szinte vallásos meggyőződéssel vallani.
Ez az a pont, ahol nincs értelme a vitának. Akkor, ha
végkövetkeztetés, a konklúzió érdekében olyan kiinduló feltételben kell
megegyezni, mely lehetetlen, nem érdemes vitatkozni.
Mondanék egy konkrét példát.
Ha valaki azt állítja, hogy minden cigány bűnöző, ezért
Indiába kell visszatelepíteni őket, akkor, ha az ember nem ért egyet a minden
cigány bűnöző premisszával, nos, akkor nem azon kell vitatkozni, hogy nem
Indiába, hanem Romániába.
A hétköznapi beszédben sokszor nem is hangzanak el a
premisszák, hanem mindjárt egy konklúzió hangzik el. A „pirézeket vissza kell
küldeni, Afrikába!”
Ekkor, ha megkérdezed, hogy miért, többnyire valami
tényállítást hallasz. „Mert odavalók.” „Mert tolvajok!” „Mert olcsón dolgoznak,
és elveszik a munkát a magyarok elől.”
Ez az, amikor, ha nem akarod, hogy a partner ellenségeddé
váljon, abba kell hagyni a vitát.
Sajnos többnyire a két állítás, bár kizárja egymást,
tényként szokott elhangzani.
Pl. „A magyarok genetikailag különböznek az európaiaktól.” „A
magyarok genetikailag nem különböznek az európaiaktól.”
Hát ez az, amikor a tény, hogy a tény, nem tény. Legalább az
egyik állítás nem fedi a valóságot.
Legközelebb a tapasztalat, és a hipotézis dolgait nézném
meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése