2014. május 10., szombat

A kövirózsa másik neve fülfű.

Kaptam egy szép, nagy torokgyulladást. Elment tőle az életkedvem is. A kerti dolgokkal, meg szépen lemaradtam.
A torokgyulladás azonban tovább fejlődött, és egy munkaszüneti napon, reggel, pontosabban hajnalban arra ébredtem, hogy piszkosul fáj a bal fülem.
Félhét előtt az ügyelet sürgősségi részén voltam. Néhány perccel később a fül, orr, gége osztályon.
Apám is orvos volt, az öcsém is az. Nem a jól kereső, hanem a gyógyító. Mind ketten laborosok. Ki tesz a flaska vizelet mellé köszönő levelet, és teli borítékot?  Hat évvel a diplomám megszerzése után már többet kerestem, mint az osztályvezető főorvos apám. És persze kisebb volt a felelősségem. Nyaranta, míg egyetemre nem kerültem, apám fizetett valami bért, és kötelező volt a laborban dolgoznom. Meg is tanultam a labormunkát rendesen. Szóval valamennyire belülről is találkoztam a korházzal, és nem mind beteg.
Azonban az utóbbi 40-50 évben nem nagyon fordultam meg korházi osztályon. Volt ugyan három operációm, de attól eltekintve csak járó beteg voltam.
Az, hogy az osztály folyosóján ül valaki, és hozzá lehet fordulni, elég szokatlan a számomra. Úgy ülnek ott, mint szovjet szállodákban a gyezsúrnaja.
A fülészeten is ott ült a nővér. Kérdezte mit parancsolok, mondtam, hogy fáj a fülem. Tisztáztuk, hogy a sürgősségin már nyilvántartásba vettek. Közölte, hogy várnom kell, amíg bejön az ügyeletes orvos.
Fenn akadt a szemem. A mentőknél azt mondták, hogy ez a korház az ügyeletes. Orvos nélkül??!!
Amikor az idő közzel járt a fél nyolchoz, bátorkodtam megkérdezni, hogy mikor várható az orvos?
Nyolc, és kilenc közt van a váltás, hangzott a válasz.
Éles ésszel kitaláltam, hogy most is van orvos, csak alszik. Valószínűleg azt mondta, hogy csak akkor költsék fel, ha már hulla van. J
Persze, ha jajgattam volna, vagy a vér folyt volna belőlem, az más. De viszonylag jó a fájdalomtűrésem, vér nem folyt belőlem, ezért az őrszem úgy döntött, hogy a társadalomnak nagyobb hasznára van, ha pihen az ügyeletes, mintha engem ellát.
Összességében kétórányi várakozás után, jött egy szimpatikus, energikus szőke doktornő. Ellentmondást nem tűrően beparancsolt a vallató székbe. Tíz másodperc után közölte, hogy középfülgyulladásom van. 3-4 perc után recepttel, kezelési útmutatással távoztam.
Eltelt 5 nap. A fájdalom, már régen megszűnt, de szinte süket lettem a bal fülemre. Nyílván a gyulladás még meg van, és ez okozza.
Gondoltam egy merészet, és elmentem abba a korházba, ahová több mint 60 éve járok, ha van valami gondom.
Fülészet, osztály. Kicsi váró, már állóhely se nagyon van. Megtudom, hogy itt a korábban fekvő betegek kezelése folyik. Útba igazítanak. Irány a járó beteg rendelés. Egy paciens vár. Ez már gyanús. Az ajtón tacepao, tacepao hátán. Megtudom, hogy milyen telefonszámon kell előre bejelentkezni, és aki nincs bejelentkezve az csak akkor kerül vizsgálatra, ha az időponttal rendelkezők közt van idő rá.
Csütörtök volt. Felhívtam a megadott számot. Kedd estére tudtak volna időpontot adni.
Vártam félórát, ez alatt egy páciens jött ki. Egyetlen orvos rendelt.
Beültem a kocsiba, és elmentem abba a kórházba, ahol ügyeleti időben voltam. Irány az ambulancia. Zsúfoltság.
Átmentem az osztályra, bejelentkeztem az engem korábban ellátó doktornőhöz. Szerencsémre bent volt. Rövid 2 óra várakozás után ellátott, és azzal biztatott, hogy 7-10 nap alatt rendeződik a hallásom, de, ha nem, akkor megméri, hogy mennyire rossz.
A középfülgyulladás nagy fájdalommal járó, gyorsan kifejlődő betegség. Akkor, ha nem kezelik, elgennyed, és kifakad. Ez a hallás romlását, vagy elvesztését eredményezheti.
Fentiek tükrében inkább fizetném a 300 forintot, csak maradjanak itthon az orvosaink, és az eü. személyzet, és legyen legalább a korábbi szintű az ellátás.
Nem abba az irányba kellene haladni, mint a szociális temetés. Nem gondolom, hogy be kellene vezetni, hogy a beteget a család operálja meg.
A bal fülemre most sem hallok rendesen. Ha ráfekszem a jobbra, beszélhet hozzám az asszony, egy szót sem hallok. Minden rosszban, van valami jó. :)

Holnap azért kimegyek a kertbe. A zsálya gyönyörűen virágzik. Arról biztos csinálok képet. Ami biztos, biztos, ahogy lehet ültetek kövirózsát. Ezen a téren is teszünk egy lépést az önellátás irányába. Addig is használom a patikában kapható kövirózsa fülcseppet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése